اصطلاحات اتاق فرار

اصطلاحات اتاق فرار

بازی اتاق فرار یک بازی گروهی است و در این بازی هماهنگ بودن بازیکنان با یک دیگر اهمیت زیادی در موفقیت تیم دارد. یکی از عواملی که به هماهنگی بیش تر بازیکنان در بازی کمک می کند آشنایی با اصطلاحات اتاق فرار است زیرا وقتی اعضای تیم برای بیان یک مطلب یا احساسی که دارند از اصطلاحی خاص استفاده می کنند، سایر هم تیمی ها باید با اصطلاحات اتاق فرار آشنا باشند تا متوجه منظور هم تیمی خود شوند. به همین دلیل در این مطلب به معرفی مهم ترین و پرکاربردترینِ آن ها خواهیم پرداخت.

مهم ترین اصطلاحات اتاق فرار

دست نزنید (Don’t Touch)

این مورد از اصطلاحات اتاق فرار نشان دهنده ی یک قانون است. در اتاق فرار عناصر، المان ها و اشیای زیادی وجود دارد اما برخی از آن ها صرفاً برای ایجاد فضاسازی و استفاده در دکوراسیون در نظر گرفته شده اند. به همین دلیل بعضی از اشیای موجود در اتاق اصلاً قابل جا به جایی یا تکان دادن نیستند. بنابراین ممکن است در اتاق فرار با اشیایی رو به رو شوید که برچسب Don’t Touch دارند.

البته استفاده از این برچسب به این معنا نیست که در آن المان خاص هیچ نکته یا سرنخی وجود ندارد. برای پیدا کردن برخی از سرنخ ها اصلاً نیازی به لمس وجود ندارد بنابراین حتی ممکن است که در المان هایی با برچسب «دست نزنید» هم نکته و راهنمایی‌ای وجود داشته باشد. به این مورد دقت داشته باشید.

بازیگر، اکتور یا سوم شخص (Actor)

یکی از بخش های طراحی هوشمندانه و مهیج در برخی از سناریوهای اتاق فرار این است که سازندگان بازی علاوه بر دکوراسیون جذاب، انواع قفل ها، پازل ها، معماها و المان های دیگری که جزو اصطلاحات اتاق فرار محسوب می شوند و در راستای ایجاد هیجان، چالش، حس ترس و سایر احساسات در بازی تعبیه می کنند، از شخصی استفاده می کنند که معمولاً با یک ماسک و با ظاهری متفاوت و گریم کرده (و البته در راستای سناریو) وارد بازی می شود.

این فرد که در اصطلاحات اتاق فرار بازیگر یا اکتور و گاهی سوم شخص نامیده می شود، معمولاً به طور پنهانی و با استفاده از تاریکی محیط وارد می شود و بسته به سناریو و روند بازی وظایفی را به عهده دارد. هدف از حضور بازیگر ممکن است تنها ایجاد هیجان یا ترس باشد اما گاهی اوقات اکتور وظیفه دارد که بازی را برای بازیکنان پیچیده تر کند. در عین حال ممکن است برای تیمی که دچار سردرگمی شده اند، سوم شخص علاوه بر ایجاد هیجان، اقدام به راهنمایی نیز بکند.

علاوه بر آشنایی با اصطلاحات اتاق فرار باید در نظر داشته باشید که نه تنها اکتور و اعضای تیم اجازه تماس فیزیکی با یک دیگر را ندارند، اکتور معمولاً حرف هم نمی زند و گمراه کردن بازیکنان یا راهنمایی کردن آن ها را با حرکات خود انجام می دهد. بنابراین باید حرکات او را به دقت زیر نظر بگیرید. البته تمام سناریوها بازیگر ندارند و اکتور اغلب در سناریوهای ترسناک دیده می شود.

گیم مستر یا بازی گردان (Game Master)

یکی از اصطلاحات پر کاربرد اتاق فرار گیم مستر یا همان بازی گردان است. گیم مستر کسی است که پیش از ورود به بازی، نکاتی درباره ی قوانین اتاق فرار و دانستنی های لازم درباره ی سناریو را برای بازیکنان شرح می دهد. او پیش از شروع بازی به بازیکنان گوشزد خواهد کرد که مطابق با سناریو چه قوانین وجود دارد. ممکن در یک سناریو به همراه داشتن گوشی تلفن همراه مجاز نباشد. همچنین آگاهی از ممنوعیت تماس فیزیکی با اکتور یا عدم جا به جایی اجسام بزرگ و سنگین و سایر قوانین و اصطلاحات اتاق فرار از مواردی هستند که آموزش آن ها به بازیکنان بر عهده ی گیم مستر است.

علاوه بر موارد ساد شده، یکی دیگر از وظایف گیم مستر این است که در صورت سردرگم شدن بازیکنان و یا گره خوردن روند بازی، راهنمایی هایی را به اندازه ی مجاز در اختیار آن ها قرار دهد. گیم مستر آگاهی خود از روند بازی را توسط دوربین های مدار بسته ای که در تمام اتاق ها قرار دارد به دست می آورد و از آن طریق راهنمایی های لازم و یا تذکرات درباره رعایت قوانین را به بازیکنان یادآوری می کند.

بنابراین یک گیم مستر خوب که در این بخش از اصطلاحات اتاق فرار با او آشنا شدید، موظف است که تمام روند بازی و رفتار بازیکنان را زیر نظر داشته باشد.

هینت (راهنمایی) یا سرنخ (Hint)

هینت یکی از پرکاربردترین اصطلاحات اتاق فرار است. سناریوها دارای سطح گوناگونی از سختی و پیچیدگی هستند.. بازیکنان تیم های مختلف نیز از توانایی های متفاوتی برخوردارند. به همین دلیل ممکن است که. بازیکنان برخی از تیم ها در مواجهه با برخی از معماها یا پازل به مشکلاتی بربخورند.. طبق قوانین اتاق فرار برای هر سناریویی تعداد مشخصی راهنمایی یا هینت در نظر گرفته شده است.

گیم مستر که در بخش قبلی اصطلاحات اتاق فرار با او آشنا شدید موظف است که در. مواقع لزوم و یا حتی زمانی که بازیکنان درخواست کردند، راهنمایی یا هینت لازم را در اختیار. بازیکنان قرار دهد. این راهنمایی ها اغلب از طریق بلندگو و یا مانیتورهای موجود در اتاق ارائه می شود. اما همان طور که در بخش مربوط به بازیگر توضیح دادیم، ممکن است راهنمایی به وسیله ی بازیگر ارائه شود.

به دلیل محدودیت در تعداد هینت ها بهتر است که بازیکنان به سرعت و در همان ابتدای بازی. درخواست راهنمایی نکنند زیرا ممکن است در انتها و در مواجهه با پازل های سخت تر. دسترسی به راهنمایی جدیدی نداشته باشند. پس بازیکنان باید استفاده از هینت را که یکی. از پرکاربردترین اصطلاحات اتاق فرار است مدیریت کنند.

بک زدن یا بازگشت (Backing)

هر سناریوی اتاق فرار پیچیدگی های خاص خود را دارد. این پیچیدگی ها در ژانرهای گوناگون متفاوت است. و مسلماً ژانر اتاق فرار معمایی سخت تر از دیگر ژانرها است. به همین دلیل معماها و سرنخ های لازم برای. حل آن ها به سادگی در اختیار بازیکنان قرار نخواهند گرفت. برای حل برخی از معماها یا. قفل های اتاق فرار شاید لازم شود از تکنیکی استفاده کنید که در اصطلاحات اتاق فرار با عنوان بک زدن یا. بازگشت شناخته می شود. به این معنا که لازم است برای پیدا کردن سرنخ معمایی که در یک اتاق با. آن رو به رو می شوید، به عقب برگردید و اتاق های قبلی را دوباره جست و جو کنید.

دلیل اصلی این موضوع این است که شما از معماهایی که در اتاق های بعدی قرار دارند. اطلاعی ندارید به همین دلیل ممکن است متوجه وجود سرنخ در یک اتاق خاص نشوید. و لازم شود برای پیدا کردن سرنخ دوباره به اتاق های قبلی سر بزنید.. پس در صورت استفاده یکی از اعضای تیم از عبارت بک زدن که از اصطلاحات پرکاربرد اتاق فرار است،. باید بدانید که نیاز به رجوع به اتاق های قبلی وجود دارد.

البته گاهی اوقات هدف از پراکنده کردن سرنخ ها و قرار دادن آن ها در اتاق های قبلی،. این است که یک یا دو تن از بازیکنان مجبور به جدا شدن از گروه شوند و با استفاده. از این حربه، بازیگر بتواند وارد عمل شده و آن ها را بترساند یا هیجانی را به بازی تزریق کند.

جامپ اسکیر یا از وحشت پریدن (Jump Scare)

اتاق فرار خوب ذهن شما را به شدت درگیر خود خواهد کرد به طوری که تمام حواس شما. را متمرکز می کند. در این شرایط کوچک ترین محرکی می تواند باعث شود که از وحشت. یا هیجان از جا بپرید و به شدت یکه بخورید. از وحشت پریدن یا هما نجامپ اسکیر یکی از اصطلاحات اتاق فرار است. که در این شرایط استفاده می شود. البته با توجه به ماهیت این اصطلاح، بیش تر در. ژانر اتاق فرار ترسناک ممکن است آن را به کار ببرید اما به هر حال اتاق فرار محل غافلگیری ها است.. ممکن است در یک اتاق فرار تاریخی یا معمایی هم جامپ اسکیر کنید!

آشنایی با اصطلاحات اتاق فرار

اتاق فرار یک بازی فکری است اما ژانرهای گوناگون بازی، ویژگی های متفاوتی دارند. ممکن است. یک بازی سراسر هیجان و ترس باشد با معماهایی ساده تر و یا یک بازی نیاز به. تمرکز و دقت بیش تری داشته باشد. بنابراین موفقیت در اتاق فرار در گرو آشنایی به ویژگی های آن است.. برخی از این ویژگی ها با اصطلاحات اتاق فرار شناخته می شوند و برخی دیگر. قوانینی هستند که مربوط به ژانر بوده و توسط گیم مستر معرفی می شوند. به طور کلی. برای موفقیت در اتاق فرار باید نکات مهمی را در نظر داشته باشید که در این مطلب. به معرفی بخشی از آن ها پرداختیم.

همچنین بخوانید:

اسکیپ روم کرج

اتاق فرار اکومال کرج

ترس در اتاق فرار

مجتمع تفریحی تجاری اکومال کرج

فواید اتاق فرار

کافه گیم

0 0 رأی‌ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
0 نظرات
بازخوردهای اینلاین
مشاهده همه دیدگاه‌ها
error: