قوانین اتاق فرار

قوانین اتاق فرار

بازی ها همگی به قوانینی پایبند هستند که می تواند نظم را بر آن ها حاکم کند. این قوانین همچنین برای ایجاد شرایط برابر و عادلانه برای تمامی بازیکنان به وجود می آیند. قوانین اتاق فرار نیز به همین ترتیب برای ایجاد نظم و عدالت مشخص شده اند و علاوه بر آن در سمت و سویی تدوین شده اند که به حفظ سلامت و امنیت بازیکنان، جلوگیری از تخریب و آسیب تجهیزات بازی و نیز حفظ ایمنی بازیگر و اکتور بازی کمک کنند. بنابراین رعایت قوانین اتاق فرار منجر به بهبود تمامی شرایط خواهد شد.

یکی از دلایل لزوم ایجاد قوانین اتاق فرار این موضوع است که بازیکنان در اسکیپ روم لحظات بسیار مهیجی را تجربه خواهند کرد. اما برخی از بازیکنان – خصوصاً بازیکنان تازه کار – ممکن است که بر اثر غلبه ی هیجان نتوانند بر رفتار خود کنترل کامل داشته باشند و باعث آسیب زدن به خود، هم تیمی های شان، تجهیزات و یا اکتور بازی شوند. به همین دلیل گیم مستر پیش از شروع بازی این قوانین را به اطلاع بازیکنان می رساند تا از بروز هر نوع مشکلی جلوگیری شود و بازیکنان بتوانند تجربه ی یک تفریح جذاب و لذت بخش را داشته باشند.

رعایت قوانین اتاق فرار

برخی می گویند که وجود انواع قانون ها برای بازی، آن را محدود کرده و باعث کاهش جذابیت خواهد شد. اما نکته این جاست که هیچ کدام از قوانین اتاق فرار چنین محدودیت هایی را ایجاد نمی کنند. تمامی قوانین در جهت حفظ سلامت بازیکنان و اکتورها و پیشگیری از آسیب تجهیزات است. مسلماً هیچ کس دوست ندارد خواسته یا ناخواسته به بخشی از تجهیزات اسکیپ روم آسیب زده و ناچار مجبور به پرداخت خسارت شود و یا حتی در حین بازی، از سناریو اخراج شود. در ادامه این مطلب به توضیح برخی از مهم ترین قوانین اتاق فرار خواهیم پرداخت که بازی را برای شما جذاب تر و لذت بخش تر می کنند.

قوانین اختصاصی

برخی از باشگاه مطابق با سناریوهای خود، بندهایی از قوانین اتاق فرار مخصوص به خود را دارند. مثلاً ممکن است بر اساس سناریو، محدودیت سنی ۱۲ سال یا ۱۶ سال را در نظر بگیرند. موضوعات این چنینی با توجه به سناریو تعیین می شود و نه تنها هر باشگاه قوانین خاص خود را تعیین می کند، بلکه ممکن است سناریوهای گوناگون موجود در یک مجموعه اسکیپ روم، دارای شرایط سنی گوناگونی نیز باشند.

همچنین سناریوهای مختلف بر اساس میزان هیجان یا ترسی که به بازیکنان القا می کنند ممکن است دارای قوانین اتاق فرار پیرامون شرایط پزشکی خاص باشند. به عنوان مثال معمولاً سناریوهای ترسناک برای افرادی که دارای بیماری های قلبی هستند ممنوع است و چنین قوانینی مشخصاً به جهت حفظ سلامت بازیکنان در نظر گرفته شده اند.

رزرو و حضور به موقع

اولین قانون که به زمان بندی درست اختصاص دارد این است که به منظور پیشگیری از ناهماهنگی و اتلاف وقت، بازیکنان باید از قبل برای سانس مورد نظر خود اقدام به رزرو اتاق فرار نموده و به موقع در مجموعه حضور داشته باشند. تأخیر در شروع بازی منجر به بر هم خوردن نظم مجموعه خواهد شد، به گونه ای که اگر قرار باشد هر گروه تنها با ده دقیقه تأخیر بازی خود را آغاز کنند، شاید در انتهای روز، بازی بازیکنان با تأخیرهای بیش از دو یا سه ساعت مواجه شود. این مورد از مهم ترین قوانین اتاق فرار برای ایجاد نظم و جلوگیری از ناهماهنگی و نارضایتی بازیکن ها است.

تعهد نامه و توافق شرایط

باشگاه های اتاق فرار اغلب دارای یک فرم تعهد نامه بوده که در آن شرایط اختصاصی باشگاه ذکر شده است و پیش از شروع بازی، از بازیکن ها خواسته می شود قوانین اتاق فرار آن باشگاه را مطالعه کرده و در صورت تأیید، آن را امضا نمایند. نمونه ای از یک فرم تعهد نامه اسکیپ روم را در زیر مشاهده می فرمایید.

قوانین اتاق فرار

کنترل کردن خود

اتاق فرار یک تفریح هیجانی است، بنابراین مهم است که بتوانیم در لحظات اوج هیجان، رفتار خود را کنترل نماییم. برخی از بازیکنان متأسفانه در هنگام مواجهه با اکتور ناخودآگاه اقدام به ضربه زدن به او و یا حتی درگیر شدن با اکتور می نمایند. این رفتارها که اغلب به صورت ناخوداگاه انجام می شود معمولاً نتیجه عدم آگاهی از قوانین اتاق فرار است. بنابراین اولین قانون در حین بازی، داشتن تسلط بر اعصاب و کنترل کردن رفتار و هیجانات است. رعایت تمامی قوانین بعدی مستلزم در نظر گرفتن این موضوع است.

عدم تماس هرگونه با اکتور

برخی از بازی ها – اغلب سناریوهای ترسناک و مهیج و مطابق با قوانین اتاق فرار خاص آن سناریو – به منظور بالا بردن هیجان و ترس از اکتور استفاده می نمایند. پس حضور اکتور در بازی مشخصاً با افزایش ترس و هیجان همراه است. اما همان طور که همه ی ما می دانیم، اکتور بازی هم فردی است درست مانند ما که در حال کار و انجام وظیفه است. اگر ناگهان از پستویی تاریک بیرون می پرد تا ما را بترساند، به این دلیل است که بر طبق سناریو چنین وظیفه ای دارد و ما هم به درخواست خودمان وارد بازی شده ایم تا این هیجان و ترس را تجربه کنیم.

قوانین اتاق فرار

بنابراین هیچ کدام از بازیکنان در هیچ شرایطی اجازه تماس فیزیکی و یا حتی خشونت کلامی با اکتور را ندارند. متقابلاً اکتور هم طبق قوانین اتاق فرار موظف است که از انجام هرگونه تماس یا برخورد فیزیکی و کلامی با بازیکنان اجتناب کند. باید در هر لحظه از بازی آگاه باشیم که هیچ اکتوری با ما خصومت و دشمنی شخصی ندارد و به درخواست خود ما در بازی حاضر شده است تا به افزایش هیجان آن کمک کند.

زیر نظر گرفتن رفتار اکتور

در نظر داشته باشید که گاهی اوقات اکتور با بازیکنان رفتاری تعاملی را در پیش می گیرد.. به این صورت که رفتار او در واکنش به شرایط بازی و نحوه بازی بازیکنان باشد.. مثلاً در شرایطی که بازیکنان سردرگم هستند و نمی دانند که چطور از. پس حل معمایی خاص بربیایند و یا سرنخ های لازم را برای ادامه مسیر پیدا نکرده اند،. در این شرایط ممکن است اکتور وارد شده و بر اساس قوانین اتاق فرار ظاهراً به القای. ترس و هیجان بپردازد، اما بازیکنان بر اساس نوع رفتار او می توانند سرنخی مخفی را پیدا کنند.

در عین حال ممکن است که بازیکنان بتوانند به سرعت معماها و. پازل ها را یکی پس از دیگری پشت سر بگذارند. در این صورت ممکن است. با رفتار گمراه کننده اکتور مواجه شوید. بنابراین رفتار اکتور. حتی ممکن است جدای از قوانین اتاق فرار در روند بازی مؤثر باشد.

عدم آسیب به تجهیزات بازی

وقتی وارد اتاق فرار می شوید، می بینید که در اغلب نقاط بازی، وسایل و. تجهیزاتی قرار داده شده اند. برخی از این تجهیزات صرفاً جهت فضاسازی و. دکوراسیون تعبیه شده اند اما برخی دیگر حاوی پیامی خاص،. معما، پازل و یا سرنخ برای حل معماها هستند. نکته این جاست که. طبق قوانین اتاق فرار برای پشت سر گذاشتن هیچ کدام از معماها یا پازل ها یا قفل ها،. نباید نیازی به زور و فشار باشد. اتاق فرار یک بازی فکری است و شما. می توانید تمامی مراحل بازی را با اتکا به هوش خود پشت سر بگذارید.. اعمال فشار و یا به کار بردن زور می تواند به آسیب هر کدام. از تجهیزات بازی منتهی شود و بر طبق قوانین اتاق فرار اگر بازیکنی به تجهیزات. آسیب برساند، پرداخت خسارت بر عهده ی او خواهد بود.

قوانین اتاق فرار درباره شرایط سنی

پیش تر به موضوع شرایط سنی سناریوها اشاره کردیم. برای جلوگیری از ناهماهنگی ها. که باعث نارضایتی هم خواهند بود، حتماً پیش از انتخاب و رزرو سناریو از. تمامی شرایط آن سناریو خاص در باشگاه مد نظر خود مطلع شوید تا از. ایجاد نارضایتی جلوگیری کنید. مسلماً اگر شرایط سنی یک سناریو شامل سن بالای ۱۶ سال باشد،. این شرایط سنی با توجه به میزان سختی بازی، میزان ترس و یا. هیجان آن توسط طراحان بازی در نظر گرفته شده است. بر طبق قوانین اتاق فرار امکان. تغییر شرایط سنی برای بازیکنان وجود نخواهد داشت. این موضوعی است که پیش. از شروع بازی باید مد نظر قرار دهید.

شرایط سلامتی و پزشکی

همان طور که پیش از این هم ذکر کردیم، برخی از سناریوهای اتاق فرار دارای هیجان. بسیار بالایی هستند. بدن انسان هم به هیجانات گوناگون به شیوه های. مختلفی مانند افزایش ضربان قلب و تند شدن جریان خون در رگ ها،. ترشح ادرنالین و دوپامین و… واکنش نشان می دهد. این موضوع می تواند. برای افرادی که دارای نارسایی ها یا بیماری های قلبی هستند و یا از فوبیای. خاصی رنج می برند، خطرآفرین باشد. اما در عین حال و بر طبق قوانین اتاق فرار گیم مستر. و اپراتور بازی هم نمی توانند پرونده پزشکی تک تک بازیکنان را بررسی نموده و در. صورت داشتن شرایط، آن ها را مجاز به حضور در بازی بدانند.

بنابراین بر طبق قوانین اتاق فرار در نظر گرفتن شرایط سلامتی و پزشکی بر عهده خود بازیکن ها. خواهد بود و باشگاه ها در این خصوص هیچ گونه مسئولیتی نخواهند داشت.

همچنین بخوانید:

اتاق فرار تاریخی

اصطلاحات اتاق فرار

موفقیت در اتاق فرار

فواید اتاق فرار

انواع قفل اتاق فرار

اتاق فرار معمایی

ترس در اتاق فرار

اتاق فرار مهیج

اتاق فرار اکومال کرج

اتاق فرار ترسناک

اسکیپ روم کرج

کافه گیم

مجتمع اکومال کرج

0 0 رأی‌ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
0 نظرات
بازخوردهای اینلاین
مشاهده همه دیدگاه‌ها
error: